Feb 28, 2010

Ceramah Ketua Pengarah Arkib Negara Malaysia


Pada hari Sabtu 27 Februari 2010 jam 10.30 pagi, satu ceramah telah diadakan di Dewan Kuliah 1, UiTM Puncak Alam oleh Dato' Haji Sidek Bin Haji Jamil, Ketua Pengarah Arkib Negara Malaysia. Untuk mengetahui peranan Arkib sila klik sini.

Dalam ceramahnya, Dato' Sidek menyentuh tentang perlunya para profession dalam bidang rekod dan arkib membuat promosi tentang kepentingan rekod dan arkib kepada orang ramai. Dato' Sidek juga menceritakan tentang apa yang telah arkib lakukan kepada negara iaitu menjadi satu institusi memori dan arkib juga sedang giat membuat promosi kepada orang ramai. Selain dari itu menurut Dato' Sidek, pihak Arkib kini memberi perhatian lebih terhadap servis dan perkhidmatan yang boleh mereka tawarkan kepada orang ramai.



Saya teringat apa yang Dato' Sidek kisahkan di dalam ceramahnya yang berbunyi lebih kurang begini,

Ini lah Ayah kau kerja Arkib, habis semua barang barang kat rumah di simpannya.

dan kemudian
Nasib baik Ayah kau kerja kat Arkib, ada lagi barang barang ni bila nak gunakan.

Secara tak langsung menggambarkan persepsi terhadap Arkib, disindir kerana menyimpan kertas lama, namun apabila terdapat keperluan untuk menggunakannya, baru lah dipuji kerana menyimpan kertas lama tersebut. Tahniah kepada pelajar IS 222 FPM kerana menganjurkan ceramah tersebut, banyak yang kita sama - sama boleh pelajari.

Bangunan tempat berlangsungnya ceramah.


Ucapan Awal oleh Dr Azman Mat Isa, Timbalan Dekan FPM



Antara mereka yang hadir




No comments: