Aug 30, 2008

Virtual Keyboard

Apa itu virtual keyboard? Ia boleh ditakrifkan sebagai satu perisian yang berfungsi seperti keyboard di komputer kita. Pengguna akan menaip karakter menggunakan perisian virtual keyboard dimana seseorang itu akan menggerakkan cursor dan 'mouse click' ke atas karakter yang dikehendaki. Maklumat lanjut mengenai virtual keyboard boleh didapati di http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_keyboard.

Kenapa kita gunakan virtual keyboard? Pada kebiasaannya, penggunaan virtual keyboard ialah untuk mengelakkan password kita dicuri menerusi kaedah keylogger (sejenis perisian yang merekodkan setiap karakter yang ditekan di atas keyboard komputer). Maklumat lanjut keylogger boleh didapati di http://en.wikipedia.org/wiki/Keylogger.

Perisian Kaspersky Internet Security 2009 mempunyai perisian Virtual Keyboard yang boleh digunakan setiap kali kita ingin memasukkan username dan password kita. Ia boleh digunakan untuk semua laman web termasuklah e-mel, internet banking. Harga Kaspersky Internet Security 2009 ini ialah RM79/- (harga di Digital Mall, PJ) dan kita akan diberikan lesen penggunaan untuk setahun.

Dibawah adalah contoh virtual keyboard yang saya gunakan di Microsoft Vista saya.

4 comments:

Anonymous said...

selalunya org akan gunakan virtual keyboard sekiranya keyboard yg biasa kite gunakan sudah rosak..Contohnya seperti notebook acer saya..hehe

Anonymous said...

ape beza virtual kyboard yg encik trgkn 2 dgn virtual kyboard yg dsediakan dlm windows?

Mr Nizam said...

Virtual keyboard Kaspersky lebih secure .. untuk pengetahuan, virtual keyboard yg disediakan dalam windows masih belum secure kerana seseorang masih boleh mencuri maklumat menggunakan keylogger, sila rujuk majalah CHIP bulan ini.

Anonymous said...

Who knows where to download XRumer 5.0 Palladium?
Help, please. All recommend this program to effectively advertise on the Internet, this is the best program!